Wat is multimedia?Letterlijk betekent dit "een waaier aan informatiedragers". De term wordt vooral gebruikt om aan te duiden dat er voor het dragen van één communicatie meer dan een "dragersoort" ingeschakeld wordt.
Technisch duidt multimedia meestal op communicatietoepassingen waarin gewerkt wordt met een combinatie van tekst, beeld, geluid, afbeeldingen, ... die in de "e-wereld" door keuze van de juiste hard- en software vaak geïntegreerd aangeboden kunnen worden. "Multimedia is het gecombineerde gebruik van tekst, beeld en geluid" is dan ook een e-definitie.
In de echte wereld kan men daar ook dingen als geluid en tactiele belevingen aan toevoegen.
Wat is geïntegreerde marketingcommunicatie?
Geïntegreerde marketingcommunicatie is
voor de realisatie van een communicatiedoel eenzelfde
kernboodschap overbrengen naar eenzelfde doelgroep via meerdere kanalen op een manier die het herhaaleffect bij de ontvanger maximaliseert.
Wat is de samenhang?
Multimedia en geïntegreerde marketingcommunicatie zijn onafscheidelijk. Je kunt niet doelgericht communiceren via multimedia als je niet weet hoe ze samen te gebruiken om één coherent communicatie-resultaat te genereren.Geïntegreerde marketingcommunicatie moest uitgevonden worden omdat bedrijven lang de neiging hadden om communicatie via andere kanalen te beschouwen als andere communicatie omdat elk kanaal een andere "dragersoort" was en dus ander communicatiemateriaal vroeg. Dit terwijl de klant al die kanalen juist "optelt" tot één verhaal. Gevolg was dat de klant tot een heel ander en meestal veel minder coherent en dus "herhaald" verhaal kwam dan de zender ooit bedoelde. Het concept "geïntegreerde marketingcommunicatie" zegt aan de basis dat een zender zich niet mag blind staren op "multimedia" maar die juist samen moet gebruiken om één verhaal te maken. Met als bijkomend voordeel dat via inzet van multimedia / multilocatie / multitijdstippen het communicatie-effect sterk verhoogt doordat de klant letterlijk "overal" met de boodschap geconfronteerd wordt waardoor de impact van het herhaaleffect ("iedereen zegt het") heel sterk versterkt. Bovendien is algemeen geweten dat boodschappen meer "herhaalrendement" krijgen naarmate ze de ontvanger via meerdere inputkanalen "raken". Waarom krijgen we "multimedia" en niet "geïntegreerde marketingcommunicatie"?
Omdat we vorig jaar, na de theorie van marketingcommunciatie, in het kader van Trading Minds onmiddellijk zelf zijn gaan oefenen met geïntegreerde communicatie via diverse "echte" kanalen (brochures, persoonlijke verkoop, affiches, event, ...). Ook dit jaar zullen we dit bijven oefenen. Maar wat we nog tekort komen is ervaring in het inschatten in de media-eigenheden van nieuwe media. Meerbepaald de nieuwe media die zich voornamelijk gaan ontwikkelen in de sfeer van e-marketing en het inschakelen van zo'n nieuwe media in de waaier van "echte" multimedia die we al kennen.
We hebben vorig jaar al de blogs als mediavorm ontdekt. Dit jaar gaan we verder experimenteren met de communicatie-effecten. We gaan daarbij vooral focussen op waar we de informatie en advies vinden die we nodig hebben om het blog-kanaal marketingcommunicatietechnisch te optimaliseren.
We gaan vervolgens proberen om deze zoekwegen te extrapoleren naar het voor ons nieuwe medium podcasting en kijken hoeveel sneller we dit, dankzij ons leerstramien met blogs, onder de knie krijgen en kunnen inschakelen om onze blogcommunicatie te versterken.
Achterliggend idee is: leren nieuwe media ontdekken, evalueren en inschakelen in een bestaande multimediawaaier ... ALS ZICH DAT LOONT!
Wat kan ik hiermee doen?
Effectiever en efficiënter communiceren. In marketing is het belangrijk om op een "marketing correcte manier" te kunnen communiceren met uw doelgroep. 't Is te zeggen: één kernboodschap die verbaal én non-verbaal gedragen wordt, die de aandacht van de doelgroep trekt én focust op onze USP, én die via maximaal veel inputkanalen zo lang en veelvuldig mogelijk herhaald wordt zodat ze "vanzelfsprekend" wordt en tot gedragroutine leidt.
Wanneer je niet weet hoe je met de verschillende media moet omgaan, hoe je verschillende media kan combineren om eenzelfde boodschap naar eenzelfde klant over te brengen, ga je fouten maken. Als gevolg hiervan gaat de klant in verwarring geraken en gaat hij zijn eigen verhaal rond uw product maken of een verkeerd beeld/imago koppelen aan jouw bedrijf/product/dienst.
Klanten veranderen, media veranderen en het mediagebruik (en dus ook de media-impact) veranderen in tijd. Zakenmensen die professioneel bezig zijn met communicatie (= onze bazen, klanten, medewerkers én collega's) gaan vermoedelijk sneller veranderen dan gemiddeld. Daarom moeten we meezijn met nieuwe media, maar moeten we genoeg inzicht hebben om ons geld niet te vergooien aan nodeloze experimenten. Daarvoor moeten we weten waar we nieuwe media vinden, hoe we snel en zo gemakkelijk mogelijk een correct zicht krijgen op hun technische eisen en communicatiepotentiëlen én hoe we dat potentieel kunnen proberen aanboren ZONDER bestaande communicatiewaaiers te verstoren. Dat alles zouden we in dit vak moeten leren.
Hoe belangrijk zijn multimedia en geïntegreerde marketingcommunicatie op een sollicitatie / op het werk?
Marketing is doelgestuurde communicatie die ultiem het overleven van de onderneming stuurt. Commerciëlen communiceren dan ook constant. Dit zowel intern (naar bazen, collega’s of ondergeschikten) als extern (naar klanten, potentiële klanten, concurrenten, stakeholders,…). Maar vooral: communiceren constant verbaal én non-verbaal waarbij het laatste multimedia impliceert. Logisch dat op sollicitaties en functie-evaluaties voor dit soort jobs die "commerciële vaardigheid"/"commerciële ingesteldheid" (= multimedia communicatie reflex) getest wordt.
Wanneer je solliciteert voor een job in de commerciële sector (verkoop, reclame,…), zal men er belang aan hechten aan de concrete communicatiesturing-ervaring die je kan voorleggen. Het zal belangrijk zijn dat je verworven inzicht in communicatie en multimedia kan aantonen. Maar het zal vooral belangrijk zijn dat je kan aantonen dat je dat inzicht ook kunt actueel houden via zelfstudie. Het feit dat je dit vak hebt gehad is daarom een groot bewijs. Onder "gehad hebben" verstaan we wel het kennen en kunnen van dit vak.
Hoe zal het leerrendement uit dit vak "vermoedelijk" getest worden op een examen?
Globale competenties die je kunt verwerven en inoefenen zijn:
- Multimedia:
- In de eerste plaats, voldoende interesse ontwikkelen naar het vakgebied om er informatie over te zoeken en om erover bij te leren;
- Verder, deze nieuwe ontwikkelen volgen en zelf uitproberen;
- Ten slotte, beoordelen op hun efficiëntie (Wat kan ik ermee doen?).
- Geïntegreerde marketingcommunicatie:
Leren hoe deze verschillende media bij elkaar kunnen aansluiten en hoe je een boodschap op verschillende manieren kan verspreiden zonder dat er verwarring bij de doelgroep ontstaat.
Kennen:
- Multimedia:
De verschillende mogelijkheden om aan informatie te geraken over de nieuwe ontwikkelingen en de nieuwe trends in multimedia.
Bijvoorbeeld de e-zines.
- Geïntegreerde marketingcommunicatie:
Cursus marketingcommunicatie: de verschillende manieren om te communiceren en het correcte gebruik ervan.
Kunnen:
- Multimedia:
- Je moet kunnen omgaan met de bronnen die je krijgt. Je moet ze zo kunnen gebruiken dat je de bruikbare, belangrijke informatie kan onderscheiden van het “gezever”;
- Je moet in staat zijn om deze nieuwigheden van theorie om te zetten in de praktijk:
Bij voorbeeld: Vorig jaar gebruikten we de blogs. We wisten niet wat het was. We verwierven de theorie en pasten ze uiteindelijk toe in de praktijk, namelijk aan de hand van ons project Trading Minds.
- Je moet in staat zijn om te beoordelen of deze nieuwe multimediatechnieken efficiënt zijn:
Bij voorbeeld: Waren de blogs wel het juiste communicatiemiddel?
- Geïntegreerde marketingcommunicatie:
Theorie uit de cursus Marketing Communicatie in praktijk gebruiken aan de hand van een praktijkopdracht.
Bijvoorbeeld de blogs.