Het Britse onderzoekbureau Bunnyfoot gelooft niet dat in-gamevertising zijn rendement haalt. Spelers zouden niet in staat zijn de merken achteraf nog te herkennen. Volgens de onderzoekers zijn de virtuele advertenties in hun huidige vorm onbruikbaar.
120 onderzochte gamers verwerkten de beschikbare informatie op een andere manier dan bij het bekijken van een tv-uitzending. Voor een voetbalwedstrijd werken reclameborden rond het veld prima, maar bij een voetbalgame bleek deze reclamelocatie vrijwel geen aandacht te krijgen. Ook het moment van waarneming bleek van belang. Een speler die een racegame speelde, crashte in een moeilijke bocht telkens tegen een reclamebord. De daarop getoonde advertentie krijgt op die manier geen positieve waardering.
De analisten van Bunnyfoot concludeerden dat in-game advertising grondig op de helling moet, omdat de huidige aanpak simpelweg te weinig resultaat zal opleveren. Dat is met name belangrijk omdat de ontwikkeling van spellen steeds duurder wordt. Voor kleinere gamemakers zijn de benodigde investeringen al bijna niet meer verantwoord.
(BRON: http://reclamewereld.blog.nl)Multimedia en Geïntegreerde Communicatie door Hans Van Bever: www.mulmedcom.blospot.com